De ce sper ca UBER să reuşească!

Taxi
sursă foto: flickr

Abia ce am urmărit un interviu cu şefa UBER România la Digi24 şi m-am enervat maxim. Nu m-a enervat emisiunea ci comentariile pline de venin ale taximetriştilor. Interviul poate fi vizionat aici.

Când trebuie să plec din Å£ară obiÅŸnuiesc să-mi las maÅŸina acasă. Evit traficul, plătesc chiar mai puÅ£in decât m-ar fi costat combustibilul ÅŸi este mult mai comod. Pot spune că cei ce oferă aceste servicii de transfer aeroport fac o treabă destul de bună însă nu e fiscalizată. De la GalaÅ£i la Otopeni te costă cam 60 de lei însă eu nu am primit bon fiscal de la ei. Pentru a evita discuÅ£ii nu l-am cerut. Da, e vina mea…

Ultima dată am ajuns in Å£ară pe la ora 2 AM ÅŸi am comandat un taxi din aeroport pentru ca UBER ÅŸi Taxify nu aveau nimic disponibil acolo. A venit tipul, i-am zis să mă ducă în Titan ÅŸi am pornit. A intrat în oraÅŸ iar eu mi-am deschis waze-ul de curiozitate să văd cât va încerca să ocolească. Probabil de la accent ÅŸi-a dat seama că nu sunt de-al locului ÅŸi la un moment dat a început să mă întrebe pe ce stradă să o ia, pe x sau pe y (nu mai retin). Pentru că aveam waze-ul deschis special în acest scop am evitat astfel o ocolire consistentă. Evident că acest lucru nu i-a convenit tipului de la volan ÅŸi când am ajuns am fost nevoit să-i las cu aproape 7-8 lei mai mult decât cursa. Pe motiv că nu avea rest. Åži pe motiv că eram obosit ÅŸi nu aveam chef de panaramă, spre deosebire de naveastă-mea care l-ar fi linÅŸat lejer. Da, partenera mea e mult mai hotărâtă în situaÅ£ii de genul acesta. Habar nu are taximetristul de la ce l-am salvat 🙂 ÃŽn schimb mi-a dat bon. Asta recunosc.

Cam asta e pe scurt situaţia transportului la noi în ţară. Golăneală, monopol, tupeu şi furt. Viaţa e frumoasă.

De când a apărut UBER au sărit ca arşi. Popularitatea serviciului creşte nu pentru că au nu ştiu ce maşini, nu pentru că vin foarte rapid sau pentru că sunt ieftini. Nu, ea creşte pentru că şoferii aia sunt constrânşi. Le dai o notă la final şi dacă se adună mai multe note proaste sigur sunt excluşi din sistem. În acest fel, consumatorul este pe primul plan. La fel, chiar şi călătorii primesc rating. Astfel, şi şoferii sunt ajutaţi.

Ca să nu mai zic că TOTUL e fiscalizat la UBER, în proporţie de 100%. Vreau şi eu să văd o comparaţie a impozitelor plătite de UBER şi a firmelor de taxi din Bucureşti.

Acum, prin organizaţia lor COTAR, transportatorii încearcă să împingă şi mai mult legea în aşa fel încât UBER să nu mai poată funcţiona. Ei reprezintă un real obstacol în calea progresului. Acum, ce să zic, sunt convins că nici căruţaşii nu prea au fost fericiţi când au apărut automobilele, dar tehnologia nu discută şi nu iartă. Fie că vor sau nu, taximetria ca meserie va dispare oricum. Poate nu din cauza UBER, dar din cauza maşinilor autonome. Păi când vor începe cei de la UBER să umple oraşul cu ele va fi vai şi amar de ei.

Un alt serviciu fain este PONY din Cluj. Maşini disponibile prin oraş, aplicaţie pe telefon care le afişează. Mergi lângă ea, o inchiriezi pe aplicaţie, se deschide uşa, mergi până unde ai nevoie şi gata, o laşi acolo. Plata cu cardul automat bănuiesc. Şi nu mai ai bătăi de cap.

Sau Blablacar, care te ajută să împarţi costul combustibilului când ai drumuri mai lungi de făcut.

Serviciile astea sunt viitorul, ajută mediul şi ne ajută pe noi. Costuri mai mici, poluare mai mică şi mai multă comoditate. Vor putea fi incurcate o perioadă dar vor fi imposibil de oprit la modul real. Da, sunt la limita sau în afara legii. Dar legea va fi modificată pentru că pur şi simplu nu mai este de actualitate. Va fi un drum anevoios, dar va trebui adusă la zi.

Acum există UBER, au în cine să dea. Dar şi UBER e destinat pieirii, pentru că tehnologia nu are greţuri, ea lucrează natural. Prin noile tehnologii blockchain plecate din bitcoin, se vor dezvolta în câţiva ani DAO-uri, organizaţii autonome descentralizate. O firmă de ridesharing ar fi o nişă perfectă pentru aşa ceva. Acolo nu mai e o companie fizică în spate, nu o poţi da în judecată şi nu o poţi opri. Şi dacă va fi implementă şi o politică de intrare doar pe bază de invitaţii e foarte posibil să fie şi foarte greu de penalizat.

Viitorul nu sună deloc bine pentru taximetrişti. De fapt, cred că nu sună deloc!

Voi ce părere aveţi?

 

One Comment

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *